A Change of Guard

សូមស្តាប់វិទ្យុសង្គ្រោះជាតិ Please read more Khmer news and listen to CNRP Radio at National Rescue Party. សូមស្តាប់វីទ្យុខ្មែរប៉ុស្តិ៍/Khmer Post Radio.
Follow Khmerization on Facebook/តាមដានខ្មែរូបនីយកម្មតាម Facebook: https://www.facebook.com/khmerization.khmerican

Sunday 28 February 2016

ច្បាប់​ដែល​ប្រកប​ដោយ​គតិបណ្ឌិត



ក្រុម​អ្នក​តំណាងរាស្ត្រ​ដែល​ជា​អ្នក​តាក់តែង​ច្បាប់​របស់​ប្រទេស​កម្ពុជា​សម័យ​បច្ចុប្បន្ន។ ហេង ជីវ័ន

ច្បាប់​ដែល​ប្រកប​ដោយ​គតិបណ្ឌិត
Thu, 25 February 2016 ppp



និយាយ​ក្នុង​ក្របខ័ណ្ឌ​ប្រទេស​មួយ​ច្បាប់​គឺជា​បញ្ញត្ដិ​ដែល​គេ​បង្កើត​ឡើង​ជា​ក្បួន​ខ្នាត​ជា​ក្រឹត្យ​ក្រម​កំណត់​សកម្មភាព​ពលរដ្ឋ​នៃ​ប្រទេស​នោះ​ដោយ​ជា​រួម​ច្បាប់​ត្រូវ​មាន​លក្ខណៈ​​ជា​បន្ទាត់​ផង និង​មាន​លក្ខណៈ​ចាប់​បង្ខំ​ផង​។

ទី​មួយ​ ច្បាប់​ត្រូវ​មាន​លក្ខណៈ​ជា​បន្ទាត់​គឺ​ច្បាប់​ជា​ព្រំដែន​នៃ​សិទ្ធិ​ថា​តើ​ពលរដ្ឋ​នៃ​ប្រទេស​នោះ​អាច​ធ្វើ​សកម្មភាព​ដោយ​សេរី​បាន​ត្រឹម​ណា​ក្នុង​ព្រំដែន​ទឹក​ដី​ជាក់លាក់​ដែល​ច្បាប់​នោះ​គ្រប​ដណ្ដប់​។ ដោយសារ​វា​ជា​បន្ទាត់​ទើប​វា​អាច​ជា​ច្បាប់​ល្អ និង​ច្បាប់​អាក្រក់​។

បន្ទាត់​ដែល​គូស​ដោយ​មនុស្ស​ល្អ​ជា​បន្ទាត់​ដែល​មិន​បំពាន​លើ​សិទ្ធិ​បុគ្គល​ណា​មួយ​ក្នុង​ព្រំដែន​សមត្ថកិច្ច​របស់​វា​។ បន្ទាត់​នោះ​គូស​តម្រង់​សកម្មភាព​ជារួម​សម្រាប់​ពលរដ្ឋ​ក្នុង​ប្រទេស​របស់​ខ្លួន​អនុវត្ដ​។ ច្បាប់​បែប​នោះ​រួម​ចំណែក​ក្នុង​ការ​តម្រង់​ទិស និង​លើក​កម្ពស់​តម្លៃ​មនុស្ស​។ បើ​គ្មាន​ព្រំដែន​សកម្មភាព​គឺ​ច្បាប់​ទេ​មនុស្ស​ខ្លះ​អាច​យល់​ថា​ជា​សិទ្ធិ​សេរីភាព​របស់​គេ​ក្នុង​ការ​ធ្វើ​សកម្មភាព​ដោយ​គេ​មិន​បាន​គិត​ដល់​ថា​សកម្មភាព​សម្ដែង​សេរីភាព​ខ្លះ​របស់​គេ​បាន​រំលោភ​ដល់​សិទ្ធិ​របស់​អ្នក​ដទៃ​ឡើយ​ទើប​ច្បាប់​ដែល​ប្រកប​ដោយ​គតិបណ្ឌិត​ចូលរួម​កំណត់​នូវ​តម្លៃ​របស់​ពលរដ្ឋ​ក្នុង​សង្គម​ឲ្យ​អាច​រស់នៅ​ជុំ​គ្នា​ដោយ​ចុះ​សម្រុង​គោរព​សិទ្ធិ​គ្នា​ទៅវិញ​ទៅមក​ប្រកប​ដោយ​សេចក្ដី​ថ្លៃថ្នូរ​។​

ចំណែកឯ​បន្ទាត់​ដែល​គូស​ដោយ​មនុស្ស​អាក្រក់​បន្ទាត់​នោះ​នឹង​គូស​ទៅ​កម្រិត​កំណត់​ដោយ​ជាន់​រំលោភ​លើ​សិទ្ធិ​ពលរដ្ឋ​ទូទៅ​ដើម្បី​ចំណេញ​ប្រយោជន៍​ផ្ទាល់​ខ្លួន​របស់​អ្នក​គូស​ជា​មិន​ខាន​។

ទី​ពីរ ​ច្បាប់​ត្រូវ​មាន​លក្ខណៈ​ចាប់​បង្ខំ​។ បើ​វា​ចាប់​បង្ខំ​ដោយ​មនុស្ស​ល្អ​នោះ​ការ​ចាប់​បង្ខំ​នោះ​មិន​មែន​ជា​ការ​រំលោភ​សិទ្ធិ​រូបវន្ដ​បុគ្គល ឬ​នីតិបុគ្គល​ណា​ឡើយ​។ ការ​ចាប់​បង្ខំ​នោះ​មុខ​ជា​ចាប់​បង្ខំ​ឲ្យ​ពលរដ្ឋ​របស់​ខ្លួន​ដើរ​ត្រង់​ផ្លូវ​ក្លាយ​ជា​ពលរដ្ឋ​ល្អ​ប្រកប​ដោយ​សេចក្ដី​ថ្លៃថ្នូរ និង​ការ​ទទួល​ខុសត្រូវ​ខ្ពស់​ក្នុង​នាម​ជា​ពលរដ្ឋ​ម្ចាស់​ប្រទេស​មិន​ខាន​។ នោះ​ជា​ច្បាប់​ល្អ​ជា​ច្បាប់​ប្រកប​ដោយ​គតិបណ្ឌិត។

ប៉ុន្ដែ​បើ​វា​ចាប់​បង្ខំ​ដោយ​ជន​ផ្ដាច់ការ​គឺ​មុខ​ជា​ចាប់​បង្ខំ​ឲ្យ​ពលរដ្ឋ​ដើរ​តាម​ព្រំដែន​តឹងរ៉ឹង​មួយ​ដែល​គេ​គូស​ពី​ខាង​លើ​ជា​ស្រេច​ទៅ​តាម​ចិត្ដ​ចង់​របស់​គេ​។

ច្បាប់​ដែល​ប្រកប​ដោយ​គតិបណ្ឌិត​ត្រូវ​បំពេញ​លក្ខខណ្ឌ​មួយ​ចំនួន​គឺ​ច្បាប់​នោះ​ត្រូវ​ឆ្លើយតប​នឹង​តម្រូវ​ការ​មនុស្ស​ជា​ទូទៅ​មាន​ន័យ​ថា​ច្បាប់​នោះ​បម្រើ​ផលប្រយោជន៍​រួម​របស់​ជាតិ​មិនមែន​ដើម្បី​តែ​ប្រយោជន៍​មនុស្ស​មួយ​ក្រុម​តូច​ពិសេស​វា​មិន​មែន​សម្រាប់​បម្រើ​ជន​មាន​អំណាច និង​មាន​ប្រាក់​។ អាច​មាន​ពីរ​ករណី​ក្នុង​ការ​បង្កើត​ច្បាប់​គឺ​មួយ​ចាំ​ទាល់​តែ​កើត​រឿង​ហើយ​ទើប​បង្កើត​ច្បាប់​ការពារ​កុំ​ឲ្យ​វា​កើត​ឡើង​ដដែល​ទៀត​។

ឧទាហរណ៍​ច្បាប់​ស្រា​ជា​ច្បាប់​ដែល​កើត​មកពី​មាន​ផលវិបាក​របស់​ស្រា​ដល់​សង្គម​គឺ​មាន​រឿង​ហើយ​ទើប​បង្កើត​ច្បាប់​តាម​ក្រោយ​។ ​ទី​ពីរ​គឺ​ប្រមើល​ដឹង​មុន​ពី​បញ្ហា​ដែល​ទំនង​ជា​អាច​កើតឡើង​ហើយ​បង្កើត​ច្បាប់​ទប់ស្កាត់​មិន​ឲ្យ​វា​កើតឡើង ឬ​បើ​ឃាត់ឃាំង​មិន​ឲ្យ​វា​កើត​មិន​បាន​ក៏​មាន​បន្ទាត់​ឲ្យ​វា​កើត​ឡើង​តែ​ក្នុង​ព្រំដែន​ណា​មួយ​។ មាន​ន័យ​ថា​ ច្បាប់​ដែល​បង្កើត​​មក​នោះ​ឆ្លើយតប​នឹង​តម្រូវការ​មនុស្ស​ជាទូទៅ​ក្នុង​ព្រំដែន​សមត្ថកិច្ច​របស់​វា​។ មួយ​ទៀត​ច្បាប់​នោះ​ឆ្លើយតប​នឹង​តម្រូវការ​មនុស្ស​ជាទូទៅ​តែ​វា​មិន​រំលោភ​លើ​ផលប្រយោជន៍​មនុស្ស​ភាគ​តិច​។ ​ក្នុង​ករណី​ដែល​ប្រទេស​មួយ​មាន​លើស​ពី​ពាក់​កណ្ដាល​នៃ​ពលរដ្ឋ​ជា​ជន​អាត្មានិយម​គិត​តែ​ពី​ផលប្រយោជន៍​ផ្ទាល់​ខ្លួន​គេ​មុខ​ជា​រើស​បាន​កំពូល​ជន​ផ្ដាច់​ការ​ឡើង​កាន់​ការងារ​ស្រុក​ទេស​មិន​ខាន​។

ក្នុង​ករណី​នោះ​ច្បាប់​ដែល​​ឆ្លើយតប​នឹង​តម្រូវ​ការ​មនុស្ស​ជាទូទៅ​ដែល​ជន​ផ្ដាច់ការ​ និង​អាត្មា​និយម​វា​មុខ​ជា​បម្រើ​ផលប្រយោជន៍​របស់​ជន​ផ្ដាច់ការ​ហើយ​វា​មុខ​ជា​រំលោភ​លើ​ផលប្រយោជន៍​មនុស្ស​ភាគ​តិច​ដែល​ជា​ពលរដ្ឋ​ក្រខ្សត់​ខ្វះ​ទាំង​ធនធាន​ និង​លទ្ធភាព​ហើយ​ពួកគេ​មិនមែន​ជា​ក្រុម​បក្ខ​របស់​ក្រុម​ខាង​បង្កើត​ច្បាប់​។ ពួកគេ​មុខ​ជា​ខុស​ច្បាប់​ដោយសារ​តែ​មិន​ព្រម​ឱន​ក្បាល​ចូល​ជាមួយ​ជន​ផ្ដាច់ការ​មិន​ខាន​។ ច្បាប់​នោះ​នឹង​ទៅ​ធ្វើ​ទុក្ខ​បុកម្នេញ​ពលរដ្ឋ​ទន់​ខ្សោយ​។

មួយ​វិញ​ទៀត​បើ​មនុស្ស​ល្អ​កាន់​ការងារ​ស្រុក​ទេស​ច្បាប់​នោះ​នឹង​បម្រើ​ប្រយោជន៍​មនុស្ស​ទូទៅ​ហើយ​មុខជា​រឹតត្បិត​ និង​កម្រិត​កំណត់​ចំពោះ​តែ​មនុស្ស​ខូច​។ ​បែប​នោះ​មិន​ហៅ​ថា​រំលោភ​ប្រយោជន៍​មនុស្ស​ភាគតិច​ឡើយ​ព្រោះ​ប្រយោជន៍​នោះ​ជា​ប្រយោជន៍​ដែល​មិន​ស្រប​ច្បាប់​។ ច្បាប់​ដែល​ប្រកប​ដោយ​គតិបណ្ឌិត​មិន​អាច​ប្រឆាំង​នឹង​តម្លៃ​នៃ​ភាព​ជា​មនុស្ស​ផ្នែក​សីលធម៌​ឡើយ​។ ​មាន​គំនិត​មួយ​លើក​ឡើង​ថា​ដោយសារ​ប្រទេស​មួយ​ចំនួន​លើ​ពិភពលោក​មាន​អត្រា​បុរស​តិច​ជាង​ស្ដ្រី​ជា​ខ្លាំង​ដូច្នេះ​គួរ​តែ​មាន​ច្បាប់​មក​ចាប់​បង្ខំ​ថា​ឲ្យ​បុរស​ត្រូវ​តែ​យក​ប្រពន្ធ​លើស​ពី​មួយ​ជា​កំហិត​ដើម្បី​កុំ​ឲ្យ​ស្ដ្រី​ខ្លះ​គ្មាន​គូ​ស្រករ​។ តើ​គំនិត​បែប​នេះ​ជា​គំនិត​ដែល​ប្រកប​ដោយ​គតិ​បណ្ឌិត​ដែរ​ឬ​ទេ​?

មួយ​វិញ​ទៀត​ច្បាប់​ដែល​ប្រកប​ដោយ​គតិ​បណ្ឌិត​មិន​រំលោភ​ច្បាប់​មនុស្ស​ជា​សកល និង​សន្ធិសញ្ញា​អន្ដរជាតិ​ផ្សេងៗ​ដែល​សាមី​ប្រទេស​បាន​ចុះ​ហត្ថលេខា​រួមជា​មួយ​អន្ដរជាតិ​។ ច្បាប់​ថ្មី​ត្រូវ​មាន​ភាព​ស៊ី​ចង្វាក់​នឹង​ច្បាប់​មុនៗ​មិន​បញ្ច្រាស​ ឬ​ប្រទាំង​ប្រទើស​នឹង​ច្បាប់​ដែល​មាន​រួច​។ ​ក្នុង​ករណី​ច្បាប់​ដែល​កើត​មុន​វា​មិន​ត្រឹមត្រូវ​ដើម្បី​កុំ​ឲ្យ​វា​ប្រទាំង​ប្រទើស​គ្នា​ច្បាប់​ថ្មី​ត្រូវ​មាន​អំណាច​អនុវត្ដ​ធំ​ជាង​ច្បាប់​ចាស់​ហើយ​ទៅ​និរាករណ៍​ច្បាប់​ចាស់​។ មាន​សេចក្ដី​ជូន​ដំណឹង (​ ស.ជ.ណ) ខ្លះ​ដែល​មាន​តម្លៃ​គតិយុត្ដិ​ក្រោម​ច្បាប់​តែ​សម្រេច​ទាក់ទិន​វាក់វិន​បញ្ច្រាស​ច្បាប់​ហើយ​បែរ​ជា​មាន​កម្លាំង​អនុវត្ដ​ធំ​ជាង​ច្បាប់​ទៅ​ទៀត​។ ​

ចំណុច​ដែល​មិន​អាច​រំលង​បាន​គឺ​ច្បាប់​នោះ​អាច​អនុវត្ដ​បាន​គឺ​វា​ត្រូវ​តែ​មាន​លក្ខណៈ​ចាប់​បង្ខំ​ឲ្យ​អនុវត្ដ​កើត​។ មិន​ត្រឹមត្រូវ​ឡើយ​ដែល​អ្នក​វិភាគ​ខ្លះ​បាន​លើក​ឡើង​ថា​ស្រុក​ខ្មែរ​មាន​ច្បាប់​ច្រើន​ហើយ​តែ​គ្រាន់​តែ​អ្នក​មាន​អំណាច​គ្មាន​ឆន្ទៈ​ក្នុង​ការ​គោរព​។

ទោះ​មាន​ច្បាប់​ច្រើន​ប៉ុន​ណា​ក៏ដោយ​ក្នុង​ស្ថានភាព​នេះ​គឺ​យើង​នៅ​ខ្វះ​ច្បាប់​មួយ​ដែល​មាន​អំណាច​ទៅ​ចាប់​បង្ខំ​ជន​មាន​អំណាច​ឲ្យ​គោរព​។ បើ​ច្បាប់​មួយ​ចាប់​បង្ខំ​អ្នក​មាន​អំណាច​ដែល​ប្រព្រឹត្ដ​ខុស​ច្បាប់​មិន​បាន​គួរតែ​ដាក់​ជា​យន្ដការ​ចង​ច្បាប់​ជា​ប្រព័ន្ធ​ចាក់ស្រែះ​ឲ្យ​ដាច់​ខាត​ត្រូវ​តែ​គ្រប់​គ្នា​ស្ថិត​ក្រោម​សំណាញ់​ច្បាប់​ក្នុង​ដែន​សមត្ថកិច្ច​ដែនដី​របស់​វា​នោះ​គឺ​នីតិរដ្ឋ​។​ ផ្ទុយ​ទៅ​វិញ​បើ​មាន​ច្បាប់​ល្អ​ដែល​អាច​ដោះស្រាយ​បញ្ហា​បាន​តែ​អនុវត្ដ​មិន​កើត​ដោយ​រង់ចាំ​ឆន្ទៈ​គេ​គោរព​ដដែល​តើ​វា​បាន​ប្រយោជន៍​អ្វី​ទៅ​?

កត្ដា​រួម​ផ្សំ​ដទៃ​ទៀត​គឺ​វា​ត្រូវ​តែ​មាន​ភាព​ចាំបាច់​ក្នុង​ការ​បង្កើត​គឺ​វា​បង្កើត​មក​ដើម្បី​បំពេញ​សេចក្ដី​ត្រូវការ​រួម​របស់​ប្រជាជាតិ​មិនមែន​ទំនេរៗ​បង្កើត​ច្បាប់​មួយ​លេង​នោះ​ទេ​។ មាន​ច្បាប់​ជា​ច្រើន​ដែល​ត្រូវ​បង្កើត​អ្នក​បង្កើត​ច្បាប់​ត្រូវ​កំណត់​ឲ្យ​បាន​ថា​តើ​ច្បាប់​ណា​សំខាន់​ចាំបាច់​ត្រូវ​ការ​អនុម័ត​មុន​។

ចំណុច​មួយ​ទៀត​ពាក្យពេចន៍​ក្នុង​មាត្រា​ច្បាប់​ត្រូវ​តែ​មាន​លក្ខណៈ​ច្បាស់លាស់​មិន​សរសេរ​បន្លំ​ពាក្យ​ដែល​នាំ​ឲ្យ​មាន​ការ​បកស្រាយ​ខុសៗ​គ្នា​ការពារ​តែ​ផលប្រយោជន៍​របស់​ជន​មាន​អំណាច​។ ច្បាប់​គឺ​សម្រាប់​ពលរដ្ឋ​ទាំងអស់​អនុវត្ដ​ដូច្នេះ​ពាក្យ​ពេចន៍​ក្នុង​មាត្រា​នីមួយៗ​មិន​គួរ​ពលរដ្ឋ​ស្រពេច​ស្រពិល​ឡើយ​។ ​

មាន​ចំណុច​មួយ​ទៀត​គឺ​ពេល​ដែល​ច្បាប់​នោះ​មាន​សុពលភាព​ឲ្យ​អនុវត្ដ​ហើយ​ក្នុង​វេលា​កំណត់​ណា​មួយ​បើ​មាន​ប្រតិកម្ម​ដោយសារ​ការ​អនុវត្ដ​ច្បាប់​នោះ​មាន​ន័យ​ថា​បើ​ច្បាប់​នោះ​វា​ប្រទើស​ប្រទាំង​អនុវត្ដ​មិន​រលូន ឬ​វា​ទទួល​បាន​ប្រតិកម្ម​តបត​ខ្លាំង​ពី​ពលរដ្ឋ​ដែល​ជា​អ្នក​អនុវត្ដ​ផ្ទាល់​ច្បាប់​នោះ​ត្រូវ​វិល​ត្រឡប់​ចូល​ទៅ​ក្នុង​សភា​វិញ​ដើម្បី​ឲ្យ​សមាជិក​សភា​ពិនិត្យ​ភាព​ត្រឹមត្រូវ​របស់​វា​ម្ដង​ទៀត​។ ការ​ដែល​តែង​ច្បាប់​មួយ​ថា​ត្រូវ​យក​ច្បាប់​ដែល​អនុវត្ដ​ក្នុង​អំឡុង​ពេល​ជាក់លាក់​ទៅ​ចូល​សភា​វិញ​ការ​ចែងបែប​នោះ​ប្រកប​ដោយ​គតិបណ្ឌិត​ណាស់​ដែល​ចង​សភា​មិន​ចែង​ច្បាប់​តាម​អំពើ​ចិត្ដ​ដោយ​មិន​ទទួល​ខុស​ត្រូវ​។

យ៉ាង​ណា​ក៏ដោយ​ បើ​ចែង​ច្បាប់​ឲ្យ​តែ​រួច​ពី​ដៃ​សិន​ហើយ​អាង​ថា​វា​មុខ​ជា​អាច​ត្រឡប់​ចូល​សភា​វិញ​ហើយ​ចាំ​គិត​កែ​សាជាថ្មី​នោះ​ក៏​មិន​មែន​ជា​គតិបណ្ឌិត​ក្នុង​ការ​តែង​ច្បាប់​ដែរ​ទេ​តែ​វា​ជា​ការ​កេង​ចំណេញ​លើ​ចំណុច​ប្រហោង​របស់​ច្បាប់​ទៅវិញ​។ លើស​ពី​នេះ​ក្រសួង​សាមី​ដែល​ព្រាង​ច្បាប់​ត្រូវ​តែ​ប្រមូល​ទិន្នន័យ​ដែល​ពាក់ព័ន្ធ​ឲ្យ​បាន​គ្រប់គ្រាន់​រាប់​ទាំង​ការ​ចូលរួម​ពី​គ្រប់​ភាគី​ពាក់ព័ន្ធ​នានា​។

ដូច​យ៉ាង​ច្បាប់​អង្គការ​សង្គម​ស៊ីវិល​ទៅ​ជា​ខាង​សង្គម​ស៊ីវិល​ថា​ខ្លួន​មិន​បាន​ចូល​រួម​បង្កើត​ទៅវិញ​។ ក្រែង​ច្បាប់​នោះ​ចេញ​មក​ដើម្បី​ឲ្យ​ខាង​សង្គម​ស៊ីវិល​អនុវត្ដ​មែន​ទេ​? ចុះ​បើ​ភាគី​ដែល​ពាក់ព័ន្ធ​មិន​បាន​ចូលរួម​ព្រាង​ច្បាប់​ត្រឹម​ត្រូវ​គ្រប់​ជ្រុង​ជ្រោយ​ផង​តើ​ពេល​អនុវត្ដ​វា​នឹង​ប្រទាំង​ប្រទើស​គ្នា​ប៉ុន​ណា? បើ​ទោះ​បី​ជា​អង្គការ​សង្គម​ស៊ីវិល​ដាច់​ខាត​ត្រូវ​ទទួល​អនុវត្ដ​តាម​ច្បាប់​ប្រទេស​ក៏​ដោយ​ហោច​ណាស់​ក៏​វា​គួរ​តែ​មាន​ការ​ពន្យល់​គ្នា​ឲ្យ​ច្បាស់លាស់​សិន​ដែរ​នោះ​ទើប​អ្នក​ត្រូវ​បាន​ច្បាប់​នោះ​អនុវត្ដ​លើ​អនុវត្ដ​តាម​ដោយ​ស្ងប់​ចិត្ដ​បើ​មិន​ដូច្នោះ​ទេ​នៅ​តែ​មាន​ពាក្យ​មិន​ឈប់​មិន​ឈរ​ថា​ច្បាប់​ដែល​រដ្ឋាភិបាល​បង្កើត​មក​រឹតត្បិត​សេរីភាព​ពលរដ្ឋ​ដដែល​ជា​ដដែល​។ ​ត្រង់​ហ្នឹង​ហើយ​ថា​ច្បាប់​ល្អ​ ឬ​អាក្រក់​គឺ​នៅ​លើ​មនុស្ស​ដែល​បង្កើត​ច្បាប់​នោះ​។ បើ​បន្ទាត់​ដែល​គូស​ឡើង​ដោយ​រដ្ឋាភិបាល​ផ្ដាច់ការ​បន្ទាត់​នោះ​មុខ​ជា​វ៉ៃ​បែក​ខ្នង​ពលរដ្ឋ​មិន​ខាន​។

ច្បាប់​ដែល​ប្រកប​ដោយ​គតិបណ្ឌិត​គឺជា​ច្បាប់​ដែល​បង្កើត​ឡើង​ដោយ​ជន​ជា​បណ្ឌិត​ដែល​មាន​ន័យ​លើស​ពី​ជន​ដែល​ទទួល​បាន​សញ្ញាបត្រ​បណ្ឌិត​តែ​ជា​ជន​ដែល​មាន​សមត្ថភាព​ក្នុង​ការ​វិនិច្ឆ័យ​យ៉ាង​ត្រឹមត្រូវ និង​អម​ដោយ​សកម្មភាព​ជាក់លាក់​ដោយ​ផ្អែក​លើ​ចំណេះដឹង​ជំនាញ និង​ការ​វិភាគ​ពិចារណា​យ៉ាង​ហ្មត់ចត់​។

យោង​តាម​វចនានុក្រម​របស់​សម្ដេច​ព្រះសង្ឃរាជ ជួន ណាត គតិបណ្ឌិត​មាន​ន័យ​ថា​គតិ​របស់​បណ្ឌិត​អធ្យាស្រ័យ​ ឬ​ប្រាជ្ញា​ញាណ​របស់​អ្នក​ប្រាជ្ញ​។

តើ​ជន​ដែល​បង្កើត​ច្បាប់​រំលោភ​បំពាន​លើ​ពលរដ្ឋ​ទន់ខ្សោយ​ជា​បណ្ឌិត​ ឬ​តើ​ជន​បែប​នោះ​អាច​ឈាន​ទៅ​បង្កើត​ច្បាប់​ដែល​ប្រកប​ដោយ​គតិបណ្ឌិត​បាន​ទេ​? ច្បាប់​ដែល​ប្រកប​ដោយ​គតិ​បណ្ឌិត​មាន​អត្ថន័យ​លើស​ពី​ច្បាប់​ទូទៅ​។ ក្នុង​ច្បាប់​ដែល​ប្រកប​ដោយ​គតិបណ្ឌិត​ទោះ​បី​ជា​ច្បាប់​នោះ​តឹងរ៉ឹង​ប៉ុនណា​ក៏ដោយ​មិន​លែង​ឡើយ​ដែល​យើង​អាច​រកឃើញ​នូវ​មេត្ដា​ចិត្ដ​ស្រឡាញ់​អាណិត​សន្ដោស​ដ៏​ជ្រាលជ្រៅ​របស់​អ្នក​បង្កើត​។ ទោះ​បង្ខំ​ឲ្យ​អនុវត្ដ​តឹងរ៉ឹង​ប៉ុនណា​ក៏​គឺ​ដើម្បី​បាន​ជា​ប្រយោជន៍​ដល់​អ្នក​អនុវត្ដ​ផ្ទាល់​តែ​ប៉ុណ្ណោះ។

ជា​សរុប​ច្បាប់​ប្រកប​ដោយ​គតិបណ្ឌិត​ជា​ច្បាប់​ដែល​កើត​ពី​ឆន្ទៈ​ថា​បង្កើត​មក​ដើម្បី​ដោះស្រាយ​បញ្ហា​ដែល​កើត​មក​ហើយ​ និង​បម្រុង​នឹង​កើត​ហើយ​ឆន្ទៈ​នោះ​​ជា​ឆន្ទៈ​ពិតប្រាកដ​បម្រើ​ប្រយោជន៍​រួម​ជា​គោល​មិន​មែន​បង្កើត​ច្បាប់​ការពារ​បុគ្គល​ និង​ក្រុម​ពួក​របស់​ខ្លួន​។ អ្នក​បង្កើត​ច្បាប់​ដែល​ប្រកប​ដោយ​គតិបណ្ឌិត​ប្រកប​ដោយ​ទស្សន​វិស័យ​វែង​ឆ្ងាយ​ប្រមើល​ដឹង​មុន​ថា​វា​ដោះស្រាយ​បញ្ហា​បាន​ និង​អាច​អនុវត្ដ​បាន​។ រឿង​វា​នៅ​ត្រង់​អនុវត្ដ​បាន​។ គ្មាន​អ្វី​មួយ​ដែល​អាច​កើត​មក​ឆ្កុយ​ដាច់​តែ​ឯង​ទេ​វា​ត្រូវ​តែ​ណែង​ណង​គ្នា​ជា​ប្រព័ន្ធ​។

ប្រកប​ដោយ​ទស្សនវិស័យ​អ្នក​បង្កើត​ច្បាប់​នោះ​ត្រូវ​រៀបចំ​ចងក្រង​ប្រព័ន្ធ​ណែង​ណង​ហើយ​ជា​ស្រេច​ឲ្យ​វា​អនុវត្ដ​បាន​។ ប្រសិទ្ធភាព​នៃ​ច្បាប់​ដែល​ប្រកប​ដោយ​គតិបណ្ឌិត​គឺ​អាច​ជំរុញ​ឲ្យ​ពលរដ្ឋ​ទាំងអស់​ក្នុង​ដែន​សមត្ថកិច្ច​របស់​ច្បាប់​នោះ​បាន​ចូលរួម​សកម្មភាព​នានា​មិន​មែន​ចាំ​តែ​ច្បាប់​បង្ខំ​ និង​ដាក់​ទណ្ឌកម្ម​ឡើយ​។

ជាក់ស្ដែង​ច្បាប់​ចរាចរណ៍​ថ្មី​គួរ​តែ​ចែង​ប្រកប​ដោយ​ការ​គិត​គ្រប់​ជ្រុង​ជ្រោយ​ប្រកប​ដោយ​គតិ​បណ្ឌិត​ហើយ​គួរ​តែ​ផ្សព្វផ្សាយ​បង្រៀន​ពលរដ្ឋ​ភាគ​ច្រើន​ឲ្យ​យល់ និង​មាន​ការ​ទទួល​ខុស​ត្រូវ​ចូលរួម​ក្នុង​ការ​អនុវត្ដ​ច្បាប់​ដោយ​មនសិការ​។

វិធាន​ទណ្ឌកម្ម​គួរ​ចាត់​ទុក​ជា​វិធានការ​ចុង​ក្រោយ​។​ នៅ​សិង្ហបុរី​ពលរដ្ឋ​គេ​ដឹង​យ៉ាង​ច្បាស់​ថា​ហេតុ​អ្វី​ទើប​រដ្ឋាភិបាល​គេ​ហាម​ពលរដ្ឋ និង​ជនបរទេស​ក្នុង​ប្រទេស​គេ​មិន​ឲ្យ​ហូប​ស្ករ​កៅស៊ូ​។ មាន​ពលរដ្ឋ​តិចតួច​ប៉ុណ្ណោះ​ដែល​ប្រព្រឹត្ដ​ល្មើស​ច្បាប់​នោះ​។

ផលប្រយោជន៍​នៃ​ច្បាប់​ដែល​ប្រកប​ដោយ​គតិបណ្ឌិត​គឺ​ជំរុញ​ឲ្យ​ពលរដ្ឋ​ទាំងអស់​គ្នា​មាន​ចំណុច​គោល​មួយ​រួម​ទាំងអស់​គ្នា​គឺ​ពលរដ្ឋ​ជាទូទៅ​ដឹង​ថា​ត្រូវ​ធ្វើ​ដំណើរ​សំដៅ​ទៅ​គោលដៅ​រួម​ដែល​ឆ្លើយតប​ប្រយោជន៍​មនុស្ស​ទូទៅ​។

មាន​ន័យ​ថា​ពលរដ្ឋ​ដឹង​ថា​ហេតុអ្វី​ទើប​ខ្លួន​ត្រូវ​គោរព​ច្បាប់​។ ពលរដ្ឋ​បែប​នោះ​មិន​ប្រព្រឹត្ដ​ល្មើស​មិនមែន​ដោយសារ​ខ្លាច​ជាប់​គុក​ឡើយ​តែ​គេ​មិន​ធ្វើ​ព្រោះ​គេ​មាន​សីលធម៌​៕

ប៉ាង វ៉ាន់ថោន
អ៊ីមែលៈ vanthownpang@yahoo.com

2 comments:

Anonymous said...

សុទ្ធតែសត្វឆ្កែកញ្ជះយួន តាមរូបភាពគ្រាន់បើ តែអាស្រូវក្នុងពិភពលោកព្រោះជាជំពូកមនុស្សចូលចិត្តធ្វើជាទាសករណ៏យួន ។

Anonymous said...

They are just monkeys in white uniforms
.