A Change of Guard

សូមស្តាប់វិទ្យុសង្គ្រោះជាតិ Please read more Khmer news and listen to CNRP Radio at National Rescue Party. សូមស្តាប់វីទ្យុខ្មែរប៉ុស្តិ៍/Khmer Post Radio.
Follow Khmerization on Facebook/តាមដានខ្មែរូបនីយកម្មតាម Facebook: https://www.facebook.com/khmerization.khmerican

Saturday, 12 March 2016

ស្ថាប័ន​អភិរក្ស​​ប្រាសាទ ​អង្គរ ​តាម​ខ្សែ​ភ្នែក​ខ្ញុំ


ទេសចរជាតិ​ និង​អន្តរជាតិ​ទស្សនា​ប្រាសាទ​​អង្គរវត្ត​ខេត្ត​សៀមរាប​កាលពី​ឆ្នាំ​ ២០១៥​។ ហេង ជីវ័ន

ស្ថាប័ន​អភិរក្ស​​ប្រាសាទ ​អង្គរ ​តាម​ខ្សែ​ភ្នែក​ខ្ញុំ
Mon, 7 March 2016 ppp


ស្ថាប័ន​អភិរក្ស​អង្គរ​តាម​ខ្សែ​ភ្នែក​ខ្ញុំ អង្គរ​ជា​ទីស្ថាន​ដ៏​សំខាន់​សម្រាប់​​សាសនា និង​នយោបាយ​តាំងតែ​ពី​សម័យ​អង្គរ​រហូត​មក។ ចម្លាក់ និង​សិលា​ចារឹក​​បង្ហាញ​ថា​អង្គរវត្ត​សង់​ឡើង​​សម្រាប់​បូជា​ទៅ​ព្រះនារាយណ៍។

ជាង ៤០០ ឆ្នាំ​ក្រោយ​មក​តាម​សិលាចារឹក​សម័យ​កណ្តាល​នៅលើ​សសរ​ប្រាសាទ​អង្គរវត្ត​ទី​នេះ​ជា​បូជនីយដ្ឋាន​ពុទ្ធសាសនា​ដ៏​ល្បីល្បាញ។ ទាំង​សាសន៍​ជប៉ុន ភូមា ថៃ ទៀត​ផង​ដែល​មក​សំពះ​ព្រះ​នៅ​អង្គរ។ ​

លើស​ពី​នេះ​​ទៀត​អ្នក​ដំណើរ​ម្នាក់​ជា​សាសនិក​មូស្លីម​យល់​ថា​ទី​នេះ​ជា​ស្ថាន​ព្រះ​របស់​គេ​ទៀត​ផង។ បាន​សេចក្តី​ថា​អង្គរ​ជា​ទី​គោរព​បូជា​ដ៏ធំ​មួយ​នៅ​អាស៊ី​អាគ្នេយ៍​នា​អតីតកាល។

ដល់​ជំនាន់​បារាំង​ចូល​ស្រុក​អង្គរ​ក្លាយ​ជា​ស្ថាន​ដែល​ពួក​បស្ចិម​ប្រទេស​ចង់​ឃើញ​ចង់​ស្គាល់។ ដូច្នេះ​ហើយ​បារាំង​ធ្វើ​ពិធី​តាំង​ពិព័រណ៍​មួយ​នៅ​ស្រុក​បារាំង​ដោយ​ធ្វើ​រូប​តំណាង​អង្គរវត្ត​តែ​ម្តង​នៅ​ឆ្នាំ ១៩៣១។ ប្រាសាទ​នៅ​តំបន់​អង្គរ​មួយ​ភាគ​ធំ​ត្រូវ​ក្រុម​​បារាំង​ជួសជុល​ឡើង​វិញ​ដោយ​អន្លើ។ នៅ​ពាក់​កណ្តាល​ទសវត្សរ៍​ឆ្នាំ ៧០ រាល់​កិច្ចការ​ជួសជុល​ទាំងអស់​ត្រូវ​ផ្អាក​គាំង​ដោយសារ​ខ្មែរ​ធ្លាក់​ចូល​សង្គ្រាម​ស៊ីវិល និង​របប​ខ្មែរ​ក្រហម។



ក្រោយ​មក​ទៀត​កម្ពុជា​បាន​ស្គាល់​សន្តិភាព​គ្រាន់​បើ​វិញ​ក៏​មាន​ក្រុម​អ្នក​ជំនាញ​មក​ជួយ​ជួសជុល​កាន់តែ​ច្រើន​បន្ទាប់ពី​អង្គរ​ចូល​ជា​បេតិកភណ្ឌ​ពិភពលោក​ឆ្នាំ ១៩៩២។ ឆ្នាំ​ ១៩៩៥ អាជ្ញាធរ​អប្សរា​ (APSARA= Autorit pour Protection du Site et Amnagement de la Regiond Angkor) ត្រូវ​បង្កើត​ឡើង​ដើម្បី​ថែរក្សា​អង្គរ​ឱ្យ​បាន​គង់វង្ស។ អប្សរា​មាន​តួនាទី​សំខាន់​តែ​នៅ​ក្នុង​តំបន់​អង្គរ​ប៉ុណ្ណោះ​ហើយ​ទទួល​បាន​​​ការ​សរសើរ​ពី​បរទេស​តែ​ទទួល​បាន​ការ​រិះគន់​ពី​ខ្មែរ​គ្នា​ឯង។ ពិសេស​អ្នក​អង្គរ​តែ​ម្តង​ដែល​ស្អប់​អប្សរា។ ធ្វើ​ដូចម្តេច​ឱ្យ​គេ​ស្រឡាញ់​វិញ? យ៉ាង​ណា​មិញ​ខ្ញុំ​សូម​បញ្ចេញ​មតិ​តទៅ​នេះ ៖

តំបន់​ការពារ​ទាំង ៥ : តំបន់​ដែល​ស្ថិត​ក្រោម​ការ​គ្រប់គ្រង​ថែរក្សា​​របស់​អាជ្ញាធរ​អប្សរា​មាន ៥ ដែល​មាន​អ្នក​ជំនាញ​មួយ​ក្រុម​គេ​ហៅថា ZEMP (Zoning Environmental Management Plan) ជា​អ្នក​រៀបចំ​តាំងពី​ឆ្នាំ ១៩៩១-១៩៩៣ មក​ម្ល៉េះ។ សឹងតែ​អាច​​និយាយ​បាន​ថា​គេ​គិតគូរ​រឿង​​ព្រំប្រទល់​សម្រាប់​​ការពារ​មុន​បង្កើត​​អាជ្ញាធរ​អប្សរា​ផង។ តំបន់​ទី ១ ជា​តំបន់​មាន​​ប្រាសាទ​ច្រើន,​ តំបន់​ទី ២ ជា​​តំបន់​ប្រាសាទ និង​ទេសភាព​វប្បធម៌, តំបន់​ទី ៣ ជា​តំបន់​ផ្លូវ​បុរាណ និង​ស្ទឹង​សៀមរាប, តំបន់​ទី ៤ ​ជា​​តំបន់​កំណត់​តាម​ប្រាសាទ​ដែល​នៅ​ដាច់​តែឯង, តំបន់​ទី ៥ ​ជា​តំបន់​បុរី​ទេសចរណ៍ និង​វប្បធម៌ (តំបន់​ឃ្យុងយូ) ​តំបន់​សម្រាប់​អភិវឌ្ឍ​អាជីវកម្ម។ ​ក្នុង​ចំណោម​តំបន់​ទាំង ៥ តំបន់​ ១​ និង ២ មាន​ការ​រឹតបន្តឹង​ជាង​ធម្មតា​ចំពោះ​ការ​សង់​សំណង់​ថ្មី​ដើម្បី​កុំ​ឱ្យ​អង្គរ​ក្លាយ​ជា​បុរី​សម័យ​ទំនើប។

ពុករលួយៈ អាជ្ញាធរ​អប្សរា​ត្រូវ​រក​មុខ​អ្នក​ប្រព្រឹត្ត​អំពើ​ពុករលួយ​ដែល​ឱ្យ​អ្នក​មាន​លុយ​​ធ្វើ​អី​ក៏​បាន​ស្រេច​តែ​នឹង​ចិត្ត​ឥត​មាន​​គោរព​ច្បាប់​ទម្លាប់។ ខ្លះ​ដឹង​​ច្បាប់​ដែរ​តែ​បំពាន​ទោះ​ខ្លួន​មាន​តួនាទី​យ៉ាង​សំខាន់​នៅ​ក្នុង​ការងារ​ថែរក្សា​បេតិកភណ្ឌ​នេះ។ លុប​បំបាត់​ឱ្យ​ខាង​តែ​បាន​​​អំពើ​ស៊ីសំណូក​ជា​ថ្នូរ​នឹង​ការ​​សង់​សំណង់​ខុស​ច្បាប់​តាម​ចិត្ត។ តាម​ធម្មតា​ត្រូវ​ធ្វើ​សេចក្តី​ណែនាំ​​ទៅ​ម្ចាស់​សំណង់​ខុស​ច្បាប់ ២ ដង​សិន​មុន​នឹង​ចាត់​វិធានការ​រុះរើ។ ប៉ុន្តែ​សព្វ​ថ្ងៃ​បែរ​ជា​​យល់​ថា ២ ដង​នេះ​គឺ​ពេល​ត្រូវ​ទៅ​ស៊ីសំណូក​ទៅ​វិញ​។ ជិត​ដល់​រដូវកាល​បោះឆ្នោត​ហើយ​ចាំ​មើល​ទាំងអស់​គ្នា​ថា​មាន​អ្វី​កើត​ឡើង? ការ​ទាក់​ទាញ​សន្លឹក​ឆ្នោត​ក្នុង​តំបន់​អង្គរ​គួរ​ចៀស​ផុត​ពី​ការ​បង្ក​ហានិភ័យ​ដល់​អង្គរ និង​បរិស្ថាន​​​ជុំវិញ​តំបន់​អង្គរ​។

អប្សរា​ចូលចិត្ត​ធ្វើ​អី​តែ​ម្នាក់​ឯង៖ ទោះបី​ដី​តំបន់​អង្គរ​ជា​ដី​សម្បត្តិ​រដ្ឋ​ក្តី​តែ​យើង​មិន​ត្រូវ​ទាត់​ចោល​​អ្នក​ភូមិ​ដែល​រស់នៅ​ទី​នេះ​យូរ​មក​ហើយ​ទេ។ ដ្បិត​ពួកគាត់​ជា​ម្ចាស់​ទឹកដី​នេះ​យូរ​មក​ហើយ​ទើប​តែ​ច្បាប់​គ្រប់គ្រង​បេតិកភណ្ឌ​ឆ្នាំ ១៩៩៥ និង​ច្បាប់​ភូមិបាល​ឆ្នាំ​ ២០០១ ​ត្រូវ​អនុម័ត​ទើប​អ្វីៗ​ជា​សម្បត្តិ​ឯកជន​ទាំងនេះ​ក្លាយ​ជា​សម្បត្តិ​សាធារណៈ​វិញ។ ប្រហែល​ជា​ដោយសារ​យល់​ឃើញ​ដូច​នេះ​ទើប​អប្សរា​មិន​ដែល​ខ្វល់​អំពី​ដំណោះស្រាយ​សមរម្យ​សម្រាប់​អ្នក​ស្រុក​អង្គរ​ដូចជា​ការ​ជីក​ប្រឡាយ​លើ​ដី​ស្រែ​ជាដើម។ ធ្វើ​នេះ​ដើម្បី​ប្រយោជន៍​រួម​ពិត​មែន​តែ​ម្ចាស់​ដី​ទាំង​នេះ​ទទួល​បាន​អ្វី​ពី​ប្រយោជន៍​រួម​​នោះ? រាល់​ការ​រៀបចំ​ធ្វើ​អ្វី​មួយ​គួរ​សួរ​អ្នក​ស្រុក​ជា​មុន​សិន​ដើម្បី​ឱ្យ​ពួកគាត់​បាន​ចូលរួម​បញ្ចេញ​យោបល់​ដូច​ដែល​គេ​ហៅថា​ «សំឡេង​សហគមន៍»​។

ផលប្រយោជន៍​អ្នក​អង្គរ​ដែល​​ទទួល​បាន​ពី​អង្គរៈ ក្រៅតែ​ពី​ការ​ផ្តល់​ប្រាក់​ឧបត្ថម្ភ​ដល់​ចាស់ៗ ឬ​ស្ត្រី​កូន​ខ្ចី​អាជ្ញាធរ​គួរ​ធ្វើ​អ្វី​ដែល​ផ្តល់​និរន្តរភាព​ជាង​នេះ។ អំណោយ​ទាំង​នេះ​ជា​ជំនួយ​បណ្តោះអាសន្ន​មិន​ស្ថិតស្ថេរ​ឡើយ។ អ្នក​ស្រុក​អង្គរ​ក៏​ត្រូវ​ដឹង​ដែរ​ថា​ខ្លួន​គួរ​ទទួល​បាន​អ្វី​ដែល​លើស​ពី​នេះ​ដូចជា​ផ្តល់​ការងារ​មាន​ប្រាក់​កម្រៃ​សមរម្យ​ប្រាក់ខែ​ទៀងទាត់​ការងារ​មាន​បទដ្ឋាន​ត្រឹមត្រូវ​សេវា​មន្ទីរពេទ្យ​មិន​យក​កម្រៃ ឬ​គិត​តម្លៃ​ថោក​ជាង​ធម្មតា​សម្រាប់​អ្នក​ស្រុក​អង្គរ​ផ្តល់​​ចំណូល​ស្ថិតស្ថេរ​​ដើម្បី​លើក​កម្ពស់​ជីវភាព​គ្រួសារ ផ្លូវ​ថ្នល់​ល្អ​ដែល​មិន​ប៉ះពាល់​ដល់​បុរាណ​ដ្ឋាន។ល។ វិនិយោគ​វិស័យ​អប់រំ​តាម​សាលារៀន​ក្នុង​តំបន់​អង្គរ និង​ជុំវិញ​ដោយ​បង្កើត​ជា​ថវិកា​សម្រាប់​សិស្ស​ពូកែ​ក្នុង​តំបន់​អង្គរ​ណា​ដែល​ចង់​បន្ត​ការ​សិក្សា​នៅ​ថ្នាក់​ឧត្តម​នូវ​មុខ​វិជ្ជា​ពាក់ព័ន្ធ​នឹង​ការងារ​គ្រប់គ្រង​អង្គរ។ល។

ការ​ធ្វើ​អ្វី​មួយ​តែ​សម្រាប់​រយៈ​ខ្លីៈ ករណី​ខ្លះ​ធ្វើ​ឱ្យ​តែ​ល្អ​មើល មិន​ល្អ​ស៊ី។ តើ​សកម្មភាព​ត្រង់​ណា​​ដែល​ថា​អាជ្ញាធរ​អប្សរា​ចូលរួម​ថែរក្សា​ប្រពៃណី​វប្បធម៌​អ្នក​ស្រុក​តំបន់​អង្គរ? មាន​ដែរ​ដូចជា​ទំព័រ​ហ្វេសបុក​អប្សរា​ដែល​បង្ហោះ​ប្រពៃណី បុណ្យ​ផ្សេងៗ ប៉ុន្តែ​វា​នៅ​តិចតួច​ស្តួចស្តើង​ណាស់។ ឧទាហរណ៍​កម្មវិធី​អង្គរ​សង្ក្រាន្ត។

អង្គរ​សង្ក្រាន្ត​គ្រាន់តែ​ជា​ល្ខោន​ដែល​អ្នក​ភ្នំពេញ​យក​មក​លេង ៣ ថ្ងៃ​ឱ្យ​អ្នក​​សៀមរាប​ជា​ម្ចាស់​ស្រុក​មើល​តែ​ប៉ុណ្ណោះ​ចប់​ហើយ​ក៏​រុះរើ​ទៅ​វិញ​អស់។ ថា​ដើម្បី​ទាញ​​ទេសចរ​តែ​ទាញ​តែ​បី​ថ្ងៃ​នេះ​​ទេ​ឬ? វា​គ្រាន់តែ​ជា​ការ​បង្ហាញ​អត្តសញ្ញាណ​របស់​អ្នក​ភ្នំពេញ​ជំនួស​ឱ្យ​ប្រពៃណី​បរម​បុរាណ​​របស់​អ្នក​ស្រុក​អង្គរ (It is just modernized)។ ចុះ​បើ​យើង​យក​អ្វី​ដែល​អ្នក​ស្រុក​​មាន​រាល់​ថ្ងៃ​មក​បង្ហាញ​ដូចជា​ប្រកួត​ធ្វើ​នំ​បញ្ចុក (នរណា​មិន​ល្បី​​នំ​បញ្ចុក​ប្រដាក?) ប្រកួត​ល្ខោន​បាសាក់ ឬ​ក៏​ចម្រៀង​ស្គរ​ថូន​​របស់​អ្នក​ស្រុក​អង្គរ តើ​វា​យ៉ាង​ណា​ទៅ​វិញ?

ថ្មី​នេះ​វិទ្យុ​អាស៊ីសេរី​ស្រង់​សម្តី​លោក ជ្រុន សុផល ថា៖ ​«អាជ្ញាធរ​អប្សរា​បាន​រៀបចំ​ក្រុម​ការងារ​សហគមន៍​ចំនួន​ ៧ ក្រុម​ឲ្យ​ចុះ​ទៅ​សហការ​ជាមួយ​ប្រជាពលរដ្ឋ​នៅ​តាម​តំបន់​ជាច្រើន​ដើម្បី​រួម​គ្នា​ថែរក្សា និង​ការពារ​​បេតិកភណ្ឌ និង​វប្បធម៌​ទាំង​​រូបី និង​អរូបី​ឲ្យ​គង់វង្ស»។ បើ​ពិតមែន​វា​ជា​ការ​ល្អ! ប៉ុន្តែ​​ពាក្យ «លើក​តម្លៃ​វប្បធម៌​អង្គរ» ​មិន​ងាយស្រួល​និយាយ​ទេ​ព្រោះ​ត្រូវ​មាន​គោលនយោបាយ​ត្រឹមត្រូវ​ច្បាស់លាស់​។

តម្លាភាព​​នៃ​ប្រាក់​ចំណូល​ពី​ការ​លក់​សំបុត្រ៖ ពី​ដើម​មក​ប្រាក់​ចំណូល​ពី​ការ​លក់​សំបុត្រ​ចូល​​មើល​អង្គរ​មិន​ដែល​បាន​បង្ហាញ​ជា​សាធារណៈ​ទេ​ចូល​ចិត្ត​តែ​ធ្វើ​អី​ស្ងាត់។ ទើប​តែ​ថ្មីៗ​នេះ​ប៉ុណ្ណោះ​ចាប់ផ្តើម​កែប្រែ​ច្រើន​ដោយសារ​តែ​ការ​ឆ្កឹះ​កកាយ​ពី​តំណាង​រាស្ត្រ​ដែល​តែងតែ​ចូលចិត្ត​បំប៉ោង​តួលេខ​។ កុំ​អី​​មិន​បាន​ដឹង​សោះ​ថា​ថវិកា​​បាន​ពី​លក់​​សំបុត្រ​បាន​ត្រឹម​តែ​ប៉ុណ្ណឹង​ឯ​ថ្ម​អង្គរ​សឹក​រេចរឹល​លែង​ស្គាល់​ថា​ជា​ជណ្តើរ។

មួយ​វិញ​ទៀត​អ្នក​តំណាងរាស្ត្រ​បក្ស​ប្រឆាំង​ផ្តោត​សំខាន់​តែ​ការ​លក់​សំបុត្រ។ ចុះ​ការ​ជួល​ទីតាំង​ដើម្បី​ឱ្យ​ភ្ញៀវ​ពិសា​បាយ​នៅ​តាម​ប្រាសាទ? ការ​ថត​កុន? ការ​ជួល​ទីតាំង​ឱ្យ​ក្រុមហ៊ុន​​បង្ហោះ​បាល់ឡុង? ជិះ​កប៉ាល់​ហោះ​លើ​ប្រាសាទ​?​។ល។ ការ​ជួល​ឱ្យ​ក្រុមហ៊ុន​នាំ​ភ្ញៀវ​មក​ពិសា​បាយ​នៅ​តាម​ប្រាសាទ​គួរ​តែ​យក​តម្លៃ​ឱ្យ​ថ្លៃ​ព្រោះ​ទង្វើ​នេះ​ប៉ះពាល់​ខ្លាំង​ណាស់​​ដល់​ប្រពៃណី​វប្បធម៌​ខ្មែរ។ ប្រាសាទ​ជា​ស្ថាន​ព្រះ​ជា​កន្លែង​តម្កល់​ព្រះ​ ដូច​បេះបិទ​នឹង​វិហារ​តាម​វត្ត​សព្វ​ថ្ងៃ​ដែល​ខ្មែរ​គោរព​ខ្លាំង ថ្វាយ​បង្គំ​ដល់​កម្រាល​​ឥដ្ឋ។ តែ​ប្រែ​ក្លាយ​ជា​ទី​លក់​បាយ​រ៉ូមេនទិក​របស់​បរទេស​ទៅ​វិញ​នោះ។

ករណី​ក្រុមហ៊ុន​សុខា​លក់​សំបុត្រៈ ដំបូង​បំផុត​ការ​លក់​សំបុត្រ​គ្រប់គ្រង​ដោយ​រដ្ឋ​តែ​ដោយសារ​អំពើ​ពុករលួយ​ទើប​ផ្ទេរ​ឱ្យ​ក្រុមហ៊ុន​ឯកជន​គ្រប់គ្រង​វិញ។ ឥឡូវ​ក៏​វិល​ចូល​រដ្ឋ​វិញ។ ខ្ញុំ​ខ្លាច​តែ​ដើរ​ជាន់​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​ដដែល។ ឯកជន ឬ​រដ្ឋ​មិន​សំខាន់​តែ​សំខាន់​នោះ​ត្រង់​ថា​ត្រូវ​បង្ហាញ​ពី​តម្លាភាព និង​គណនេយ្យភាព​នៃ​ការ​ដេញ​ថ្លៃ​លក់​សំបុត្រ​ចូល​មើល​អង្គរ​ជា​សាធារណៈ។ ឯ​ណា​កុងត្រា​ជាមួយ​ក្រុមហ៊ុន? តើ​ការ​ដេញ​ថ្លៃ​នេះ​បាន​បង្ហាញ​ជា​សាធារណៈ​ទេ​បើ​ខ្ញុំ​ដឹង​ក្តី​ពេល​​ណា​​ក៏​ឮ​តែ​សុខា​នេះ​ទៅ​ហើយ​។ គួរ​សើរើ​ថា​តើ​មាន​វិសមិតភាព​ក្នុង​ការ​ដេញ​ថ្លៃ​ទេ?

ការ​បណ្តុះបណ្តាល​ពី​បេតិកភណ្ឌៈ មាន​ខ្មែរ​ប៉ុន្មាន​នាក់​​យល់​ដឹង​ថា​អ្វី​ជា​បេតិកភណ្ឌ? កុំ​ថា​ឡើយ​រាស្ត្រ​សូម្បី​អ្នក​ធំ​ខ្លះ​ប្រហែល​ជា​ឆ្លើយ​មិន​បាន​ទេ​។​ «បេតិកភណ្ឌ​គឺជា​មរតក។ ទ្រព្យ​​ដែល​​សល់​ពី​អ្នក​ស្លាប់»។ ត្រូវ​មាន​កម្មវិធី​អប់រំ​ជាពិសេស​ទៅ​ដល់​មន្ត្រី​អប្សរា​ខ្លួនឯង​ផ្ទាល់​ដើម្បី​រួម​គ្នា​ថែរក្សា និង​លើក​តម្លៃ​ផ្សព្វផ្សាយ​ឱ្យ​បាន​ទូលំទូលាយ​ហើយ​ក៏​ដើម្បី​បណ្តុះបណ្តាល​បុគ្គលិក​ឱ្យ​មាន​គុណភាព​ពិត​ជាក់​ច្បាស់​ក្នុង​ការ​បកស្រាយ​ចម្ងល់​ប្រជាពលរដ្ឋ​ប្រកប​ដោយ​វិជ្ជាជីវៈ​ឱ្យ​ទាន់​សភាពការណ៍​ភ្លាម។

បុគ្គលិក​ខ្វះ​ឆន្ទៈ៖ នាយកដ្ឋាន​បុគ្គលិក និង​សម្ភារ​ត្រូវ​ធ្វើ​យ៉ាង​ណា​បង្កើន​ភាព​ស្និទ្ធស្នាល​​រវាង​ប្រធាន​នាយកដ្ឋាន និង​ប្រធាន​នាយកដ្ឋាន បុគ្គលិក និង​បុគ្គលិក។

មិន​ឱ្យ​តម្លៃ​អ្នក​ចេះ​ប្រាកដ​៖ ​ដើម្បី​ឱ្យ​ការងារ​រលូន​ទៅ​មុខ ទីស្តីការ​គណៈរដ្ឋមន្ត្រី​ត្រូវ​តែងតាំង​បុគ្គល​ឱ្យ​ចំ​តាម​ជំនាញ​ដែល​​​អ្នក​នោះ​មាន​ និង​ជា​បុគ្គល​ដែល​មាន​ជំនាញ​ពិតប្រាកដ​ក្នុង​កិច្ចការងារ​នោះ។ មិនមែន​ឡើង​តាម​ខ្សែ​នយោបាយ ឬ​ឡើង​​តាម​ជើង​ខោ​ដូច​បច្ចុប្បន្ន​នេះ​ទេ។ បុគ្គលិក​ធ្វើការ​ដោយ​គ្មាន​​ក្របខ័ណ្ឌ​រដ្ឋ​អ្វី​ឡើយ។ ខ្លះ​ធ្វើការ​ស្ទើរ​កន្លះ​ជីវិត​ទៅ​ហើយ​មិន​ស្គាល់​សូម្បី​តំណែង​​ប្រធាន​ការិយាល័យ​ដោយសារ​គ្មាន​ឱកាស​​បញ្ចេញ​ស្នាដៃ​​នឹង​គេ។ បុគ្គលិក​បាក់​ទឹក​ចិត្ត​ បាត់​​ឆន្ទៈ​គួប​ផ្សំ​នឹង​ខ្វះ​ការ​ថ្នាក់ថ្នម​ពី​ថ្នាក់​លើ​ផង​នោះ​ក៏​ចេះ​តែ​ធ្វើ​តាម​ភ្លៀង​តាម​ខ្យល់ រង់ចាំ​ឱកាស​ល្អ​រក​ច្រក​ចេញ។

វិសោធនកម្ម​ច្បាប់ៈ មាន​មាត្រា​ខ្លះ​ក្នុង​ព្រះរាជ​ក្រឹត្យ នស​ ០០១ ដែល​ខ្ញុំ​យល់​ថា​គួរ​កែ​​សម្រួល​​ពិនិត្យ​ឡើង​វិញ​ដូច​ជា​អគ្គិសនី​​ជាដើម ឬ​រិះរក​វិធី​យ៉ាង​​ណា​​ឱ្យ​អ្នក​អង្គរ​មាន​ភ្លើង​ប្រើ​តាម​ស្តង់ដារ​ក្នុង​តម្លៃ​ថោក​។

ប្តូរ​ផ្នត់​គំនិត​អ្នក​ស្រុក​ទី​នេះ: ​កុំ​ឱ្យ​អ្នក​ស្រុក​យល់​ថា​អប្សរា​មក​ចាត់ចែង​ត្រួតត្រា​ការ​រស់នៅ​របស់​ពួកគាត់។ តំបន់​នេះ​មិនមែន​ជា​ដី​របស់​អប្សរា​ទេ​តែ​ជា​​ដី​រដ្ឋ​ហើយ​​ដែល​អប្សរា​មាន​កាតព្វកិច្ច​គ្រប់គ្រង​ថែរក្សា​ឱ្យ​បាន​ចីរកាល​យូរ​អង្វែង។​ អាជ្ញាធរ​អប្សរា​​គ្រាន់តែ​ជា​ក្រុម​មួយ​ដែល​បង្កើត​ឡើង​ដើម្បី​ការពារ​អង្គរ​ឱ្យ​ស្រប​តាម​បទដ្ឋាន​ ច្បាប់​ជាតិ និង​អន្តរជាតិ​ដែល​ជា​បេតិកភណ្ឌ​ពិភពលោក​។

ខ្ញុំ​សង្ឃឹម​ថា​អ្នក​ដឹកនាំ​ក្រោយៗ​ក៏​ចង់​ឮ​ពាក្យ​សរសើរ​ចេញ​ពី​ក្នុង​ចិត្ត​បែប​នេះ​ដែរ។ ពិត​ថា​មាន​ចំណុច​ច្រើន​ដែល​អប្សរា​​អាច​ទាញ​ប្រជាប្រិយភាព​ពី​អ្នក​​ស្រុក​វិញ​បាន​តែ​ខ្ញុំ​សូម​បញ្ចេញ​យោបល់​តែ​ ១២ ​​ចំណុច​នេះ​ប៉ុណ្ណោះ។ នៅ​ក្នុង​ចំណុច​ទី​ ១២ ​ជា​ការងារ​ដែល​​លំបាក​ជាង​គេ​បំផុត​ដែល​​​ត្រូវ​ធ្វើ​ដោយ​ខាន​មិន​បាន​ហើយ​ពិតជា​ត្រូវការ​រយៈពេល​យូរ​ដើម្បី​កែប្រែ​ផ្នត់​គំនិត​ចាក់​ឫស​ជ្រៅ​មួយ​នេះ៕

យារ ឆវាន់, សៀមរាប
អ៊ីមែលៈ yarchhorvan@yahoo.com

No comments: