A Change of Guard

សូមស្តាប់វិទ្យុសង្គ្រោះជាតិ Please read more Khmer news and listen to CNRP Radio at National Rescue Party. សូមស្តាប់វីទ្យុខ្មែរប៉ុស្តិ៍/Khmer Post Radio.
Follow Khmerization on Facebook/តាមដានខ្មែរូបនីយកម្មតាម Facebook: https://www.facebook.com/khmerization.khmerican

Sunday, 6 September 2015

ខ្សែ​ព្រំដែន

Mon, 31 August 2015 ppp

លោក វ៉ា គឹមហុង ប្រធាន​គណៈកម្មការ​ព្រំដែន​កម្ពុជា​បង្ហាញ​ផែនទី UN (ឆ្វេង) និង​ផែនទី​កម្ពុជា​នៅ​វិមាន​សន្ដិភាព​។ហេង ជីវ័ន

ព្រំដែន​ជា​ខ្សែ​បន្ទាត់​បែងចែក​អធិបតេយ្យ និង​ដែនដី​នៃ​ប្រទេស​នីមួយៗ ។ សម្រាប់​ប្រទេស​កម្ពុជា​ក្នុង​អំឡុង​ប្រមាណ​មួយ​សតវត្សរ៍​ចុង​ក្រោយ​នេះ​បាន​ប្រឈម​នឹង​ជម្លោះ​បញ្ហា​ខ្សែ​បន្ទាត់​ព្រំដែន​ឥត​ស្រាកស្រាន្ត​ជាពិសេស​ជាមួយ​នឹង​ប្រទេស​វៀតណាម។

តើ​ជម្លោះ​ខ្សែ​បន្ទាត់​ព្រំដែន​រវាង​ប្រទេស​កម្ពុជា​ និង​វៀតណាម​មាន​ប្រវត្តិ​យ៉ាង​ដូចម្តេច​? ហើយ​តើ​គួរ​រក​ដំណោះស្រាយ​បែប​ណា?

ជម្លោះ​បន្ទាត់​ព្រំដែន​គឺជា​រឿង​ដែល​ចាប់​ផ្តើម​នា​ចុង​សតវត្សរ៍​ទី ១៩ នេះ​ប៉ុណ្ណោះ។ មាន​មជ្ឈដ្ឋាន​មួយ​ចំនួន​នឹក​ស្មាន​ថា ​ខ្សែ​បន្ទាត់​ព្រំដែន​មាន​តាំងពី​សម័យ​ដ៏​យូរ​លង់​ណាស់​មក​ហើយ​ជាក់ស្តែង​ដូចជា​បន្ទាត់​ព្រំដែន​ដែល​បង្ហាញ​ពី​ដែនដី​ចក្រភព​អង្គរ​ជាដើម។ តាម​ពិត​ទាំង​ផែនទី​ដែល​បង្ហាញ​ពី​អាណាចក្រ​អង្គរ​ទាំង​ដែនដី​ដែល​អាណាចក្រ​នេះ​គ្រប់គ្រង​គឺ​ផ្តើម​ចងក្រង​ឡើង​ដោយ​អ្នក​ប្រាជ្ញ​បារាំង​នា​ដើម​សតវត្សរ៍​ទី ២០ នេះ​ប៉ុណ្ណោះ។

ផែនទី​ទាំង​នេះ​មិន​មាន​លក្ខណៈ​ទាំង​អត្ថរូប និង​អត្ថន័យ​ដូច​ផែនទី​បែង​ចែក​ទឹកដី​សព្វ​ថ្ងៃ​នេះ​ទេ។ ពោល​គឺ​វា​គ្រាន់តែ​ជា​ការ​សន្មត​ដោយ​ផ្អែក​លើ​ភ័ស្តុតាង​ប្រវត្តិ​សាស្ត្រ​នូវ​ដែន​អធិបតេយ្យ​នៃ​ឥទ្ធិពល​នយោបាយ និង​វប្បធម៌​របស់​មហា​អំណាច​អង្គរ​តែ​ប៉ុណ្ណោះ។ ក្នុង​សម័យ​មុន​សតវត្សរ៍​ទី ១៩ ទាំង​ចំណេះ​ដឹង​ និង​បច្ចេកទេស​ទាក់ទង​នឹង​ការ​ប្រើប្រាស់​ផែនទី​បែងចែក​ទឹកដី​រវាង​ប្រទេស និង​ប្រទេស​មិន​ទាន់​មាន​ឡើយ​នៅ​តំបន់​អាស៊ី​អាគ្នេយ៍​នេះ។



ក្រឡេក​មក​មើល​បញ្ហា​ព្រំដែន​រវាង​កម្ពុជា​ជាមួយ​វៀតណាម​មាន​លក្ខណៈ​ស្មុគស្មាញ​ជាង​បញ្ហា​ដែល​កម្ពុជា​មាន​ជាមួយ​នឹង​ប្រទេស​ថៃ។

ខ្សែ​ព្រំដែន​ដែល​បារាំង​គូស​ចាប់​តាំងពី​ចុង​សតវត្សរ៍​ទី ១៩ មក​គឺ​ម្យ៉ាង​មាន​គោលដៅ​បែងចែក​ដែនដី​ឥណ្ឌូចិន និង​ប្រទេស​ថៃ​ម្យ៉ាង​ទៀត​ដើម្បី​បែងចែក​ដែនដី​រដ្ឋបាល​របស់​អាណានិគម​រួម​មាន​កម្ពុជា ឡាវ កូសាំងស៊ីន អាណាម និង​តុងកឹង។ ព្រំ​ប្រទល់​ដែន​រដ្ឋបាល​នេះ​មាន​អត្ថន័យ​ដើម​ខុស​ពី​ខ្សែ​បន្ទាត់​ព្រំដែន​រវាង​ឥណ្ឌូចិន និង​ប្រទេស​ថៃ។ ក្រោយ​បារាំង​ដក​អាណានិគម​ទាំង​ស្រុង​ពី​ឥណ្ឌូចិន​ក្នុង​ឆ្នាំ ១៩៥៤ ដែន​ដី​រដ្ឋបាល​ទាំង​ប្រាំ​បាន​ក្លាយ​ទៅ​ជា​ប្រទេស (Nation-state) ចំនួន​បួន​រួមមាន​កម្ពុជា ឡាវ វៀតណាម ខាង​ត្បូង (ដោយ​រួម​បញ្ចូល​ដែនដី​កូសាំងស៊ីន ឬ​កម្ពុជា​ក្រោម​ និង​ផ្នែក​ខ្លះ​នៃ​អតីត​ដែនដី​អាណាម) និង​វៀតណាម​ខាង​ជើង។

ជា​មូលដ្ឋាន​នៃ​ការ​គូស​បន្ទាត់​ព្រំដែន​រវាង​ប្រទេស​ទាំង​ពីរ (National boundaries) ភាគី​កម្ពុជា​វៀតណាម​បាន​​សម្រេច​យក​បន្ទាត់​ដែន​រដ្ឋបាល​ដែល​បារាំង​គូស​នេះ​ធ្វើ​ជា​មូលដ្ឋាន​នៃ​ការ​ចរចា។ តែ​ដោយសារ​សង្គ្រាម​ដែល​កើតឡើង​ជា​បន្តបន្ទាប់​នៅក្នុង​ប្រទេស​ទាំង​ពីរ​ចាប់​តាំងពី​ទសវត្សរ៍​ទី​ ៥០ ​​មក​ទើប​បណ្តាល​ឲ្យ​ការ​បោះ​បង្គោល​ព្រំដែន​អូសបន្លាយ​មក​ដល់​សព្វថ្ងៃ។

ខណៈ​ការ​វាស់វែង​បោះ​បង្គោល​ព្រំដែន​មាន​លក្ខណ​បច្ចេកទេស​ច្រើន​ជាង​នយោបាយ​បញ្ហា​នេះ​សម្រាប់​កម្ពុជា​ហាក់​ជាប់​ជំពាក់​ទៅ​នឹង​បញ្ហា​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​ដ៏​ចាក់ស្រែះ។ ការ​កម្រិត​ព្រំ​ប្រទល់​ដែន​ក្នុង​ទំហំ​ដី​ដែល​កំណត់​នៅក្នុង​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​ប្រទេស​កម្ពុជា​សព្វថ្ងៃ​មាន​ភាព​ផ្ទុយ​គ្នា​ទៅ​នឹង​ខ្លឹមសារ​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​ដែល​ឆ្លុះ​បញ្ចាំង​ពី​ទឹកដី​ដែល​មាន​លក្ខណៈ​ធំ​ទូលាយ​ក្នុង​អតីតកាល។ កិច្ចការ​នេះ​ក៏​មាន​លក្ខណៈ​ផ្ទុយ​គ្នា​ផង​ដែរ​ទៅ​នឹង​និន្នាការ​របស់​មជ្ឈដ្ឋាន​មួយ​ចំនួន​ដែល​ចិញ្ចឹម​ចិត្ត​ចង់​ទាមទារ​ទឹកដី​កម្ពុជា​ក្រោម​រួម​ទាំង​កោះ​ត្រល់​ត្រឡប់​មក​វិញ។

រាល់​ការ​ខិតខំ​ប្រឹងប្រែង​ដើម្បី​ឲ្យ​វៀតណាម​គោរព​តាម​ផែនទី​ដែល​មាន​ចែង​ក្នុង​រដ្ឋធម្មនុញ្ញ​ចង់ ឬ​មិន​ចង់​វា​ស្មើ​នឹង​ការ​ទទួល​ស្គាល់​របស់​កម្ពុជា​អំពី​អធិបតេយ្យ​របស់​វៀតណាម​ទៅ​លើ​ដែនដី និង​ដែន​កោះ​ដែល​ស្ថិត​នៅ​ក្រៅ​ផែនទី​នេះ។ តាមរយៈ​ប្រវត្តិសាស្ត្រ​របស់​ខ្លួន​កម្ពុជា​បាន​បាត់បង់​ទឹកដី​ដ៏​ច្រើន​រួច​មក​ហើយ។ រាល់​ការ​មន្ទិល​សង្ស័យ​ដែល​ឈាន​ដល់​ការ​បាត់បង់​ដែនទឹក ឬ​ដែនដី​ក្នុង​ទំហំ​ណា​មួយ​ក៏ដោយ​រមែង​បង្ក​នូវ​ភាព​រកាំរកូស​រិះគន់​តវ៉ា​ពី​សំណាក់​អ្នក​មាន​និន្នាការ​នយោបាយ និង​ទស្សនៈ​ផ្ទុយ​គ្នា​ទៅលើ​ការ​កំណត់​បង្គោល​ព្រំដែន​ជាមួយ​ប្រទេស​ជិត​ខាង​ពិសេស​ប្រទេស​វៀតណាម។

ដូចនេះ​ការ​ជ្រើសរើស​ជំហរ​តឹងរ៉ឹង​លើ​បញ្ហា​នេះ​ដែល​គណបក្ស​សង្គ្រោះ​ជាតិ​ប្រកាន់​ភ្ជាប់​កន្លង​មក​ទទួល​នូវ​ការ​ទាក់ទាញ និង​គាំទ្រ​ច្រើន​ពី​សំណាក់​មហាជន​កម្ពុជា​ទូទៅ។ និន្នាការ​នេះ​មិន​ត្រឹម​តែ​បង្ក​នូវ​ភាព​រកាំរកូស​មិន​ចេះ​អស់​ក្នុង​បរិយាកាស​នយោបាយ​ក្នុង​ប្រទេស​ប៉ុណ្ណោះ​ទេ​តែ​វា​ក៏​បាន​បង្ក​ផង​ដែរ​នូវ​ផល​ប៉ះពាល់​ទៅ​ដល់​ទំនាក់​ទំនង​រវាង​កម្ពុជា​ជាមួយ​ប្រទេស​ភូមិ​ផង​របង​ជាមួ​យគ្នា។

ដំណោះ​ស្រាយ​បញ្ហា​ព្រំដែន​គួរ​ចាប់​ផ្តើម​ពី​ការ​បង្កើត​នូវ​ទស្សនៈ​រួម​គ្នា​មួយ​។​ប្រសាសន៍​ជាង​ប្រាំ​ម៉ោង​របស់​លោក​នាយករដ្ឋមន្ត្រី​ឆ្លើយ​បំភ្លឺ​រឿង​ព្រំដែន​មាន​លក្ខណៈ​ក្បោះក្បាយ​តែ​ឆ្លុះ​បញ្ចាំង​ពី​ទស្សនៈ​តែ​ម្ខាង។ បក្ស​ប្រឆាំង និង​អង្គការ​សង្គម​ស៊ីវិល​ស្តាប់​ការ​បកស្រាយ​នេះតែ​មិន​បាន​ទទួល​យល់​ស្រប​តាម​នោះ​ទេ។

ការ​បើក​ចំហ​នូវ​រាល់​កិច្ចព្រមព្រៀង​ទាក់ទិន​នឹង​ព្រំដែន​កន្លង​មក​ការ​បើក​ឲ្យ​ពិភាក្សា​សួរ​ដេញដោល​ជា​សាធារណៈ​ការ​ចូលរួម​សហការ​ពី​សំណាក់​ភាគី​ពាក់ព័ន្ធ​គ្រប់​និន្នាការ​មាន​ប្រយោជន៍៖

ទី​មួយ បង្ក​លក្ខណៈ​ឲ្យ​តំណាង​ពលរដ្ឋ​រាល់​និន្នាការ​បាន​ចូលរួម​នូវ​កិច្ចការ​ការពារ​បូរណភាព​ទឹក​ដី។

ទី​ពីរ​ កាត់​បន្ថយ​នូវ​ការ​រិះគន់​ទំនាស់​ទាស់ទែង​ដែល​បណ្តាល​ឲ្យ​ខាតបង់​ទាំង​ពេលវេលា ប្រាក់កាស និង​បង្ក​ភាព​អាប់អួ​ដល់​បរិយាកាស​សង្គម​សេដ្ឋកិច្ច និង​នយោបាយ​ក្នុង​ និង​ក្រៅ​ប្រទេស។

ទី​បី​ ខណៈ​ដែល​កន្លង​មក​មាន​ការ​ចោទប្រកាន់​ថា​រដ្ឋាភិបាល​ដែល​ដឹកនាំ​ដោយ​គណបក្ស​ប្រជាជន​កម្ពុជា​បាន​ធ្វើឲ្យ​បាត់បង់​ទឹកដី​ទៅ​ឲ្យ​ប្រទេស​ជិត​ខាង​គណក្ស​នេះ​នឹង​ត្រូវ​បាន​ទម្លាក់​ការ​ទទួល​ខុសត្រូវ​តែ​ម្នាក់​ទៅ​លើ​លទ្ធផល​ចេញ​ពី​ការ​បោះ​បង្គោល​ព្រំដែន​ទៅ​ថៃ្ង​អនាគត។

ប្រហែល​ជា​ការ​គិត​របស់​ខ្ញុំ​មាន​ភាព​ងាយស្រួល​រាប់រយ​ដង​ជាង​ការ​អនុវត្ត​ជាក់ស្តែង​។​ តែ​ក្នុង​កាលៈទេសៈ​បច្ចុប្បន្ន​នេះ​តើ​មាន​អ្វី​ដែល​ប្រសើរ​ជាង​ការ​បើក​ទូលាយ​ឲ្យ​មជ្ឈដ្ឋាន​ដែល​​តែងតែ​សម្តែង​ការ​ឈឺ​ឆ្អាល​លើ​បូរណភាព​ដែនដី​របស់​ប្រទេស​បាន​ចូលរួម​ប្រឡូក​ដោយ​ផ្ទាល់​ក្នុង​កិច្ចការ​ដែល​ពួកគេ​ទាមទារ?

ធុន ធារ៉ា, រាជធានី​ភ្នំពេញ ​អ៊ីមែលៈ thearachula@gmail.com

2 comments:

Unknown said...

VA Kim hong is yuon nationality ?

Kim Ea said...

You can see in the picture above, did this kind of comparison style is rightful procedure to verify the truthfulness and a legal official methodology tool acceptable by any governments ? Give me a break . They need more experts demographic, topographic or geographic expertise to seat down with all modern tool to verify on step at the time. But Khmer can see in your own eyes this youn in Khmer skin just have two employees expose the map and just look and compare . Did this a rightful method of an expert of a demarcation department? They just no less than 2 hours with his naked eyes,and unanimously declare with out shame that the process is down? Even kid in high school can do better, at list high school kid need to examine point by point discus on corner or one line at the time . The comparison two different map by jut look superficially like this and wrap up as legal maneuver is nothing than a fake declaration . Why this pinhead state employee don't call around and need more professional experts with knowledgeable for help and clear the suspicious atmosphere one for all ? why your guy jut do something in the hurry to wrap up like this ? did you have any thing to hid ? or you thought that no bodies have more expertise or knowledge like you? Khmer not accuse you or your team ,but we have a lot of doubt and suspicious on these procedures. Or may be your patron get scare that Khmer will find the truth when you allow more time and expert to examine and compare precisely point by point and figure by figure ?.